Trafikant i mørket

Trafikkskolen Harstad AS

Trafikant i mørket

Obligatorisk for alle som skal ta førerkort. Vi holder kurs hver uke fra oktober til mars. MÅ minimum være fylt 15 år for å delta på kurset.

For å øvelseskjøre i perioden 1. november - 15 mars MÅ man ha gjennomført kurset, (gjelder ikke for de over 25 år). Finner du ikke noe ledig kurs - kan du ringe 77061020 så fikser vi det.

Dersom du gjennomfører trafikalt grunnkurs i perioden 16. mars – 31. oktober uten å ta trafikant i mørket, kan du ikke øvelseskjøre i perioden 1. november – 15. mars. Hvis du har førerprøve innenfor tidsrommet 16. mars – 31. oktober uten mørkekjøring, må du ta kurset før 31. januar påfølgende år.

Hensikten med kurset er at du skal få et bedre innblikk i hvordan du skal bruke lys ved kjøring, parkering og dersom det oppstår nødssituasjoner i mørke. I tillegg gis en innføring i risikovurdering og vanlige årsaker til ulykker i mørket. Dette vil bli gjennomført som en demonstrasjon sammen med instruksjoner fra lærer.

Når kurset er fullført blir du tilsendt et bevis via Digipost fra Statens vegvesen, slik at du kan øvelseskjøre hele året. Når alle delene av det trafikale grunnkurset er gjennomført er det ingen tidsbegrensning på beviset.

Kurset må forhåndsbetales. Avbestillingsfrist gjelder.

Ta kontakt

Åpningstider